Dokonca aj tá najkrajšia veteránska sezóna raz skončí. Po skvelej jari a veľkolepom lete bola aj automobilová jeseň určite veľmi pôsobivá. Nastáva však čas, keď sa hodnotné veterány musia vrátiť do útulných zimovísk. V tomto procese je potrebné dbať na niektoré veci. Výnimočná modelová rada R 107 Mercedes-Benz SL, nadčasový model „osemvalca“, ktorý oslávil 50. výročie svojho vzniku alebo elegantný model s „plutvami“ – v zásade by nemali byť používané v zimnom období. Väčšina z nich sa odkladá na zimu v októbri alebo novembri, aby snívali o nádherných jazdách v nekonečných letách a o vzrušujúcich zážitkoch s inými klasikami. Na túto zimnú prestávku je však Váš klasický Mercedes-Benz potrebné náležite pripraviť. Správna starostlivosť pred zimnou prestávkou je prvoradá, ak chcete, aby sa automobilový klenot vrátil na jar v celej svojej sláve a kráse.
1.) Dôkladné umytie
Dôkladné umytie karosérie vozidla pre zimnou prestávkou je základom. Samozrejme umývanie v autoumyvárkach je absolútne nevhodné. Pod dôkladným umytím sa myslí použitie tlakového umytia. Čistota zabraňuje vzniku hrdze a problémov pri štarte. Umývacia voda prepravuje ochrannú látku aj do záhybov karosérie, blatníkov, podvozku a iných miest kam sa bežným spôsobom umývania nemôžete dostať. Čistenie podvozku, oblúkov a skrytých rohov je veľmi dôležité. Najhoršie miesta pre rozšírenie hrdze sú také, kde zostanú usadené nečistoty. Tieto spolu s vlhkým vzduchom vytvárajú kyslé zmesi, ktoré naleptávajú lak vozidla. Nasleduje umytie celého vozidla vodou a mäkkou špongiou. Netreba zabudnúť na špeciálne šampóny, ktoré viažu nečistoty a odmasťujú, zmäkčujú vodu ale majú aj konzervačné účinky. Nemalo by sa stať, že zostanú na karosérii biele škvrnky po kvapkách tvrdej vody. Umývanie motorov má nielen vizuálne efekty, ale tiež zaisťuje plynulý štart, keď jarné slnko spôsobí, že si chcete vyraziť na prvú jazdu. Obzvlášť pri starších vozidlách nesmie byť prúd vody príliš blízko agregátov, ako sú alternátory, rozdeľovače alebo iné elektrické komponenty. Minimálna vzdialenosť 50 centimetrov by mala byť vždy zachovaná. To isté platí pre pneumatiky. Po ľahkom oschnutí je možné karosériu zbaviť vody buď jelenicou, suchou handrou alebo „stiahnuť“ vodu preč gumovými stierkami. Následne karosériu vytrite do sucha.
2.) Navoskovanie
Je veľmi dôležité, aby bola karoséria pred nanášaním vosku úplne suchá, nebola horúca a aplikáciu nikdy nerobte na priamom slnku! Vrstva vosku vytvorí na laku tenký film, ktorý zvyšuje odolnosť proti oteru, a nečistoty sa na takom povrchu menej zachytávajú. Samozrejme najlepším voskom je tvrdý vosk, ale jeho aplikácia je veľmi náročná a fyzicky namáhavá. Preto je vhodné si zabezpečiť kotúčovú leštičku. Existujú rôzne typy voskov v tekutom skupenstve, ktoré sa aplikujú pomocou rozprašovača, čo zjednoduší nanášanie a celý proces zrýchli ale aj napriek tomu, že obsahujú nanočastice, tak tvrdé vosky úplne nenahradia. Plastové časti je tiež vhodné ošetriť: buď rovnakým prípravkom na ošetrenie plastov, ktorý sa použil v interiéri alebo ak je plast zájdený od slnka, použiť obdobný prípravok s obsahom čiernidla.
3.) Vyčistenie interiéru a zabezpečenie vetrania.
Základom je dôkladné povysávanie vnútorného priestoru vozidla a likvidácia všetkého, čo by mohlo interiér znehodnotiť (pachom, rozkladom či poleptaním). Nečistota priťahuje vlhkosť a tým aj koróziu. Čistenie interiéru tomu zabraňuje. Venujte pozornosť záhybom, či priestorom pod sedadlami, obzvlášť v zadnej časti. Akékoľvek zbytky jedla na holom plechu môžu naviazať vlhkosť, čo mu určite neprospieva. Ak si to situácia vyžaduje, vytepujte tiež čalúnenie vozidla. Okrem obligátneho tepovania sedadiel, kľudne vytepujte aj bočnice a čalúnenie stropu. Výkon tepovacieho zariadenia prispôsobte tak, aby nedošlo k potrhaniu čalúnenia. Dávkovanie chemických prípravkov treba nastaviť na najnutnejšie minimum. Veľmi dobre pomáha „jarová“ a teplá voda. Podlahové rohože treba odložiť najlepšie mimo vozidlo, čiže sa pod nimi nebude vytvárať žiadna vlhkosť. Dobré vetranie interiéru slúži rovnakému účelu. Aby ste to dosiahli, nechajte bočné okná otvorené niekoľko centimetrov. Pri hodnotných kožených sedadlách sú k dispozícii vhodné výrobky starostlivosti, ktoré by sa mali používať v každom prípade. Zabraňujú tomu, aby sa ušľachtilé zvieracie kože stali krehkými alebo príliš citlivými na vlhkosť.
4.) Ošetrenie plastov
Ďalším krokom je ošetrenie a konzervácia plastov. Najprv utrieme palubnú dosku a plasty vlhkou handrou. Pokiaľ to nie je potrebné lebo udržiavate čistotu pravidelne, prejdite rovno na ošetrenie plastov špeciálnym prípravkom. Lepšie ako vlhčené utierky je lepšie použiť rozprašovač a jemnú flanelovú či bavlnenú handričku, ktorou ho ihneď po aplikácii roztierame do sucha a vysokého lesku. Tento prípravok nielenže udržiava farby svieže (neblednú), ale povrch zanechávajú lesklý a bránia zachytávaniu prachu a nečistôt. Taktiež jemné vlasové škrabance po aplikácii väčšinou zmiznú. Dajte však pozor na rozstreknutie na sklo, kde môže zanechať stopy. To isté platí pre ošetrenie kože. Odporúčame si nový prípravok najprv vyskúšať na nejakom skrytom mieste, kde nie je vidieť na prvý pohľad. Pre prípad, že by nesedela farba alebo prípravok robil nevhodné šmuhy.
5.) Zámky, tiahla, gumové tesnenia
Dostávame sa k mechanike vozidla. Absolútnym minimom je nastriekanie olejovej zmesi WD40 do tiahiel bovdenov, do zámkov a ďalších pohyblivých častí. Tie sú potom zakonzervované a je zaručená ich hybnosť aj v nízkych zimných teplotách. Proti primrznutiu gumového tesnenia dverí odporúčame použiť silikónové oleje – predávané v spreji. Aplikujeme ich na gumové časti a handričkou rozotrieme. Nielen že nám dvere neprimrznú, ale taktiež zabránime starnutiu gumy. Starnutím stráca svoju pružnosť a zvetráva.
6.) Prevádzkové kvapaliny
Pred zimou je potrebné skontrolovať mrazuvzdornosť všetkých prevádzkových kvapalín. Ide hlavne o chladiacu kvapalinu, kvapalinu v ostrekovačoch, ale i napr. elektrolyt v batérii. Pokiaľ nevlastníte hustomery a ďalšie merače, je lepšie celú náplň vymeniť za takú, pri ktorej je mrazuvzdornosť zaručená.
Majte na pamäti:
a.) Pokiaľ dolejete napr. nemrznúcu zmes do ostrekovačov, je potrebné starú náplň „vystriekať“ z hadičiek, inakšie Vám zamrzne a môže dôjsť k popraskaniu, či k deštrukcii motorčeku ostrekovača. Odstráňte stierače predného okna z čelného skla, aby ste predišli ich deformácii alebo prilepeniu na čelné sklo počas zimy. b.) Pokiaľ namiešate zimnú zmes s deklarovanou hodnotou „do –30 ⁰C“ pol na pol s vodou, nie je výsledná hodnota „–15 ⁰C“! Keď natankujeme plnú nádrž, eliminujeme tým jej hrdzavenie (pokiaľ je nádrž kovová). Benzín a hlavne zostatkový vzduch v nádrži obsahujú vzdušnú vlhkosť, ktorá sa zráža na stenách, tým dochádza k hrdzaveniu nádrže zvnútra. Určite tiež kupujte kvalitný benzín, v žiadnom prípade „obyčajný“ s prímesami biozložiek, ktorý postupne spôsobuje zanášanie benzínových hadičiek a trubiek.7.) Starostlivosť o motory pred zimovaním.
Nový olej chráni motor a aj keď je veľa klasických áut ešte ďaleko od nasledujúceho výmenného intervalu, odporúčame vždy investovať do nového maziva. Klasické autá sa nedokážu dobre vyrovnať s olejmi s nízkou viskozitou, ako sú 0W-30 a staršie tesniace materiály sú často negatívne ovplyvňované syntetickými mazivami. Z tohto dôvodu sa uistite, že používate správny typ oleja. Skontrolujte hladinu oleja v prevodovom a pohonnom systéme a dopĺňajte ho na správnu úroveň používajúc správny olej, aby ste sa uistili, že všetky zuby a ložiská sú ideálne mazané počas dlhších prestojov, počas ktorých sú často veľmi nízke teploty v garáži alebo v krytom parkovisku.
8.) Správna manipulácia a starostlivosť o kabriolety.
Dobrá úroveň starostlivosti zlepší životnosť komponentov – to platí predovšetkým pre plátenné strechy kabrioletov. Na tento účel ponúka spoločnosť Mercedes-Benz špeciálne čistiace a konzervačné prostriedky z vlastnej produktovej série pre automobilovú starostlivosť. Väčšina tesnení je veľmi náchylná na poškodenie chemickými látkami. Mastencový prášok/púder je najlepšou látkou, ktorá sa stará o mäkké gumené časti plátenných striech klasických áut. Novšie syntetické tesnenia už nepotrebujú špeciálne látky a ich čistenie mydlovou vodou je úplne v poriadku. Počas zimnej prestávky odporúčame ponechať plátenné strechy v mierne rozpojenej polohe, t. j. mali by ste ju mierne otvoriť. Tým sa chráni tkanina, spoje a napínacie káble.
Ak ponecháte plátennú strechu úplne otvorenú dlhšiu dobu, spôsobíte trvalé pokrčenie tkaniny. Pri modeloch s plastovými zadnými oknami, ako sú modely modelov Mercedes-Benz R 107, R 129 alebo Pagoda, sa tento komponent po niekoľkých mesiacoch roztrhne na tomto mieste. Majitelia kabrioletov s pevnými strechami by ich mali umiestniť na vhodný držiak určený pre pevné strechy, ktorý uvoľní okraje strechy a v ideálnom prípade bez použitia akéhokoľvek pnutia. Pri modeloch s úplne elektrickou strechou, ako je modelová séria R 129 Mercedes-Benz SL odporúčame jednoducho strechu zatvoriť.
9.) Pneumatiky
Disky a pneumatiky starostlivo umyjeme. Pokiaľ sa na diskoch a hlavne na zliatinových diskoch nachádza začiernenie od zbytkov brzdového obloženia, umyjeme ich špeciálnym roztokom, pričom pri aplikácii dávame pozor, aby sa zmes nedostala do kontaktu s brzdovými kotúčmi. Znižovala by sa totiž ich účinnosť a navyše zapácha. Pneumatiky ošetríme prípravkom na gumu. Môže byť použitý spomínaný prípravok na plasty/gumu, aj silikónový olej. Pneumatiky sa nám odvďačia dlhšou životnosťou a nebudú nám praskať. Majte však na pamäti životnosť pneumatík a ich adhézne schopnosti (pneumatiky by sa nemali používať dlhšie ako štyri roky, aj keď u veteránov je benevolencia trochu väčšia). Dôležité je skladovanie pneumatík, ktoré sú cez zimu vystavované tlaku. Jedným z riešenia je dať vozidlo na klátiky tak, aby sa pneumatika nedotýkala zeme – uľaví sa tým i tlmičom a pružinám. Na druhej strane vozidlo na to nemusí byť vhodne vybavené a namáhať karosériu v miestach, ktoré na to nie sú určené, nie je najlepším riešením. Aby sme predišli tvorbe plôšok na stojacích pneumatikách, je možné použiť rôzne podložky pod kolesá. Vystačíme si napríklad i s jednoduchou fintou: nafúknutím pneumatiky na vyšší tlak, čím efekt plôšok eliminujeme. Raz za čas treba vozidlom pohnúť, aby sa kolesá pootočili.
10.) Akumulátor
Veľa ľudí akumulátor z vozidla vyberá a ukladá ho do tepla, čo je dobré, pokiaľ by inak mal byť v mraze. Aj tak sa odborníci zhodujú, že keď je akumulátor v dobrej kondícii a nabitý, zima mu príliš neublíži. Taktiež dnešné procesorom kontrolované nabíjačky umožňujú celoročnú prevádzku. Ako to funguje? Máte do vozidla ku svorkám akumulátoru privedený kábel od nabíjačky, ktorá je permanentne zapojená do elektrickej siete. Nabíjačka si žije svojím naprogramovaným životom a kontroluje kapacitu akumulátoru. Priebežne ho nabíja (udržuje), ale aj cyklicky raz za čas vybije a nabije na 100 %. Spotreba energie je veľmi nízka v porovnaní so staršími nabíjačkami.
11.) Zaplachtovanie
Aj keď väčšina z nás má svoje vozidlo v garáži, je vhodné mať ho pod plachtou. Na vozidle sa neusadzuje prach a špina a nie je namáhané svetelnými podmienkami a UV žiarením. Plachtu je vhodné voliť takú, ktorá je priedušná a dovolí vozidlu „dýchať“. To znamená, že odvádza prípadnú vlhkosť smerom von, ale dovnútra ju nepustí. Môžeme odporučiť plachtu, ktorá je ušitá vozidlu na mieru. Lepšie sedí, jej okraje sú istené gumovým lemom a v prievane sa ani nepohne. Ten, kto má vysoko cenné muzeálne kúsky, využije nafukovacie vaky, v ktorých vozidlo odpočíva v tzv. kontrolovanej atmosfére (vlhkosť, teplota). Alebo stojí za zváženie uskladnenie vozidlá v halách, ktoré sú na to určené. Už aj v okolí Bratislavy (Viedeň) sú spoločnosti, ktoré takúto službu ponúkajú.
12.) Občas naštartovať a previezť
Všetci vieme, že dlhé státie vozidlu nesvedčí. Posledným tipom je občas vozidlo previezť alebo minimálne naštartovať, nechať ohriať, rozhýbať, zhupnúť sa s ním. Kúsok ho postrčiť, aby nestálo na rovnakom mieste. Urobte si z toho rituál, ktorým nielenže prospejete vozidlu, ale aj vy sa budete tešiť na prevezenie a jarné počasie. Vhodné je tiež prevezenie v peknom počasí, ktorá Vám skráti čakanie na jar.
Motory „youngtimerov“ môžu dokonca príležitostne bežať niekoľko minút na namazanie systému klimatizácie. Počas tohto procesu musí byť systém klimatizácie zapnutý, inak môže chladivo uniknúť cez vysušené tesnenia a chladiaci účinok sa v ďalšej sezóne vytratí.
Zdroj: www.mercedes-benz.com www.ams-classic.cz